Blog

 

Jezelf aarden,wat houdt dat precies in

 

Jezelf aarden, wat houdt dat precies in?

”Jezelf aarden” is een uitdrukking die je steeds meer overal ziet opduiken. Maar wat wordt er precies met ”aarden” bedoeld”?

Aarden houdt in dat je in contact staat met de aarde. Je bent dan aanwezig in het hier en nu en je voelt je lekker in je vel. Ons energieveld (aura’s en chakra’s) is namelijk aangesloten op het magnetisch veld van de aarde. Maar helaas is deze connectie niet bij iedereen even sterk. Teveel nadenken en piekeren (bijv. door stress, angsten en depressie) zorgen ervoor dat je steeds meer in je hoofd gaat zitten, waardoor je je gronding verliest en uit balans raakt. Je staat dan als het ware niet meer stevig met je beide benen op de grond.

Een goede gronding is daarom van belang om je prettig in je eigen lichaam te voelen. Het zorgt juist ervoor dat je je lichaamsenergie omlaag (van je kruin naar je voeten) en naar alle chakra’s vrij van blokkades kan laten doorstromen. En hiermee behoudt je je eigen energie en voorkom je dat je wordt beïnvloed door je omgeving. Door je goed te aarden haal je de negatieve belemmeringen weg en vul je jezelf met helende positieve energie.

De voordelen van goed aarden:

• Afvalstoffen in je lichaam die beter worden afgevoerd.

• het voorkomen van zweverigheid, doordat je met beide benen op de grond staan.

• Sterker in het leven staan, waardoor je meer aankunt.

• het verminderen van lichamelijke klachten en aandoeningen.

• het meer bewust ervaren van het leven.

• Betere concentratie gericht op het hier en nu.

• Energie van anderen worden minder snel overgenomen.

Er zijn verschillende soorten grondingsoefeningen die je kunt gebruiken. Hier een aantal voorbeelden:

• Tuinieren

• Boetseren

• Meditatie oefeningen zoals Bodyscan of loopmeditatie.

• Visualisatie oefeningen zoals jezelf voorstellen in een bol van wit licht

• Wandelen in de natuur. Of met blote voeten in het gras of zand lopen.

• Neusademhaling of een goede diepe (buik)ademhaling

• In beweging komen (o.a. sporten, dansen, joggen)

• Hard stampen op muziek

• Spelen op trommels of djembe’s

• Je voeten stevig masseren of een lichaamsmassage ondergaan